6 مارس 2023 - یافته های جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست تأیید می کند که نرخ ابتلای کودکان و بزرگسالان جوان به دیابت نوع 1 و نوع 2 همچنان در حال افزایش است. کودکان و بزرگسالان جوان سیاه پوست و اسپانیایی تبار غیر اسپانیایی نیز نرخ بروز دیابت بالاتری دارند.

این مطالعه در شماره ی فعلی The Lancet Diabetes & Endocrinology به صورت آنلاین منتشر گردید.

دکتر لین ای. واگنکنشت، استاد و مدیر علوم بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست، گفت: تحقیق ما جمعیت رو به رشدی از جوانان مبتلا به دیابت را نشان می ‌دهد که در معرض خطر ابتلا به عوارض این بیماری هستند. این یک روند نگران کننده در جوانانی است که نیازهای مراقبت های بهداشتی آنها بیشتر از نیازهای همسالانشان است.

این یافته ها از گزارش نهایی از مطالعه  SEARCH for Diabetes in Youth، بزرگترین تلاش نظارتی دیابت در بین جوانان زیر 20 سال است که تا به امروز در ایالات متحده انجام شده است. دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست به‌عنوان مرکز هماهنگ ‌کننده ی این مطالعه ی چند سایتی است، که در سال 2000 راه ‌اندازی شد و توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و مؤسسه ملی سلامت پشتیبانی می شود.

تیم تحقیقاتی بیش از 18000 کودک و جوان از نوزادان تا جوانان 19 ساله که بر اساس تشخیص پزشک دیابت نوع 1 برای آنها تایید شده بود و همچنین بیش از 5200 کودک، نوجوان و جوان بین 10 تا 19 سال مبتلا به دیابت نوع 2 را در پنج مرکز در ایالات متحده در فاصله ی سالهای 2002 تا 2018 شناسایی کرد. بروز سالانه ی دیابت نوع یک، 22.2 در 100000 در سال 2017 تا 2018 و 17.9 در هر 100000 برای دیابت نوع 2 در همین سال بود.

دکتر واگنکنشت، گفت: در این تجزیه و تحلیل 17 ساله، ما دریافتیم که بروز دیابت نوع 1 به میزان 2 درصد در سال و بروز دیابت نوع 2 به میزان 5.3 درصد در سال افزایش یافته است.

نرخ افزایش نیز در میان گروه های نژادی و قومی بالاتر از کودکان سفید پوست غیر اسپانیایی بود. به طور خاص، درصد افزایش سالانه برای دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 برای کودکان و جوانان سیاه پوست آسیایی یا اقیانوس آرام، اسپانیایی تبار و غیراسپانیایی تبار بالاترین میزان بود.

اوج سن تشخیص برای دیابت نوع 1 10 سال و برای دیابت نوع 2، سن 16 سال بود. محققان همچنین خاطرنشان کردند که شروع دیابت نوع 1 معمولاً در زمستان اتفاق می افتد و در ژانویه به اوج خود می رسد. توضیحات احتمالی برای این فصلی شامل نوسان در ساعات روز، سطوح پایین ویتامین D و افزایش عفونت های ویروسی است.

برای دیابت نوع 2، اوج شروع در اوت بود. محققان این امر را به افزایش سطح فیزیکی ورزش و غربالگری‌ های روتین سلامت نسبت می ‌دهند که در ابتدای سال تحصیلی بیشتر اتفاق می‌ افتد.

دکتر واگنکنشت، گفت: این یافته‌ها ما را به سمت تلاش‌های پیشگیری متمرکز هدایت می کند. اکنون که درک بهتری از عوامل خطر داریم، مرحله بعدی تحقیقات ما مطالعه پاتوفیزیولوژی زمینه ای "دیابت آغاز شده در دوره ی جوانی" است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-incidence-diabetes-children-young-adults.html